onsdag 1 februari 2023

När liten blir stor...

Detta påbörjade jag i oktober men hann inte längre... Sparar det ändå och fyller på längre ner: 

"Förra gången jag skrev var det för att jag oväntat fick tid över och detsamma hände idag. H och jag hade planerat att åka till en ridsportaffär för att köpa saker till W som han behöver men så hörde en kompis av sig till H och frågade om hon och en gemensam kompis till ville följa med på bio. Det är bara två veckor som de senast var på bio och då sa jag med glädje ja men nu blev det klurigare. Två gånger tidigare denna veckan har H offrat W framför kompisarna och det funkar ju inte i längden. En del av att ha en egen häst är att man just måste offra väldigt mycket annat eftersom hästen tar både mycket tid och kostar mycket pengar. Samtidigt är det ju viktigt att vara med kompisar så det är en svår avvägning som förälder att hjälpa barnet att hitta en bra balans. Att H var med kompisar i onsdags efter att ha varit sjuk en vecka, kändes ok och då tog jag hand om W eftersom han ännu mest går i hagen och inte rids. I fredags skulle hon åka med kompisar och köpa Halloween-utrustning och fastän det bara var i byn tog det nästan tre timmar och vi hann inte göra det som vi hade planerat med W. Idag hann vi i och för sig med skötseln av W innan biotanken dök upp men då offrade H att åka och köpa utrustning till honom som han väl behöver samt att plugga på det prov hon har i veckan och den kurs hon ska gå nästa helg för att få lov att tävla. Hon hastade visserligen igenom båda sakerna men inte med någon reda och koncentration.

Efter viss diskussion kom vi överens om att bio och mat i samband med detta var ok förutsatt att hon betalar det med egna pengar eftersom hon gjorde samma aktivitet för två veckor sedan. Vi pratade även om att det är bra att kolla vilken film kompisen har föreslagit innan man fattar ett beslut om att följa med. Är det värt att lägga pengar på en film som man själv inte hade valt bara för att gå på bio med kompisar eller är det bättre att spara pengarna till en annan gång? Maten tänker jag att vi får betala eftersom det är ett bra träningstillfälle för H att beställa själv men det andra får hon stå för. Utrustningen till W får vänta tills höstlovet som är nästa tillfälle då jag har tid att åka med henne och handla. Mina närmaste veckor är helt fullbokade på jobbet så jag kan inte göra det på en lunch eller på hemvägen.

I veckan hade vi också en större diskussion om användandet av glasögon. H har haft glasögon sedan hon var åtta år och alltid varit stolt över dem. Hon ska ha glasögon alltid men klarar sig utan om hon inte läser, skriver eller ser på TV/tittar på sin telefon."

Kan så här på februaris första dag konstatera att vissa saker har förändrats till det bättre. Jag tror att W har förstått att hon måste prioritera sin ponny - eller så är det sjukdomar och en märkare årstid som har gjort att det inte är lika roligt att göra saker just nu. Det kan också vara att vi, och säkert även hennes vänners familjer, har pratat ekonomi och prioriteringar eftersom allt blir dyrare just nu. Hur som helst så är det mer fokus på W nu och hon planerar in honom om hon ska träffa kompisar. Glasögon behöver hon inte ha längre, enligt optikern som vi besökte i början av januari så den striden slipper vi. Nu är det mer en diskussion om att fortsätta att ha cykelhjälm ett drygt år till...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar