söndag 10 april 2022

Hästtankar

När det händer mycket i livet brukar jag ha svårt att sova hela nätter. Jag somnar nästan alltid utan några problem men vaknar mellan fyra och fem på morgonen och har sedan väldigt svårt att somna om. Hjärnan startar direkt och börjar tänka på det som just då eller nu upptar tankarna även dagtid. Just nu är det den stora förändringen i att köpa och ha en egen ponny som tar stor plats i mitt huvud. Det är roligt men det är klurigt och ett lite skrämmande stort ansvar. Dessutom handlar det om mycket pengar och en massa saker som behöver köpas in. Vi måste ha något bra ställe att ha ponnyn på och det är just detta som för tillfället är en oro. Sedan länge har vi fått besked att vi tillfälligt kan ha ponnyn där lilla B står även om det inte är optimalt. Vi behöver göra en del förändringar och det blir lite stökigt för ägarna men de ställer upp och är supersnälla så det känns bra! Vi har bokat semester vecka 26 och 27 och ska sen jobba vecka 28, då jag trodde att familjen på gården skulle vara på semester. Nu visade det sig att de ska åka den 28 juni, två dagar efter oss, och vara borta en vecka. De hade räknat med att vi är hemma och kunde hjälpa till med hästarna och jag hade räknat med att hjälpa till vecka 28 när jag trodde att de var borta... Ett alternativ är att boka om så att vi åker vecka 29 och 30 istället men då är ju hela Europa på resande fot så det känns inte som ett bra alternativ. Ännu har jag några månader på mig att lösa det hela och förmodligen kommer det att lösa sig men hur vet jag inte ännu och det stressar mig.

Vi har ju inte ens en ponny ännu. I fredags var vi och tittade på den ponny som vi även tittade på förra fredagen och det kändes lika bra som senast. Jag har funderat mycket fram och tillbaka i veckan och kände väl ganska direkt att detta var en ponny för H. I början av veckan bokade vi det andra provridningstillfället och jag förstod på säljaren att även de tyckte att det kändes väldigt bra. Jag kollade därför tider för veterinärbesiktning under onsdagen efter att ha messat med säljaren om hur fort de kunde tänka sig att släppa iväg ponnyn. Jag berättade att H fyller år på annandagen och att det hade varit så roligt att kunna överraska henne med en ponny då. Lite tight eftersom veterinärkliniker oftast har mycket att göra men jag lyckades hitta en tid nu i veckan då både jag och säljaren kunde. Hon är lärare så det passade henne bra att göra det på lovet. Jag försökte pruta lite på priset och få med en jättedyr, specialanpassad sadel men lyckades inte. De har fler spekulanter på kö så det är inte läge att pruta tyvärr. Orkar inte tjafsa om några tusenlappar hit eller dit när det ändå är så mycket pengar som vi ska punga ut med - jag vill bara att det ska bli bra och att han ska komma hem till oss. Han är väldigt gullig!

Det är en massa fix kvar och massor av saker som ska inhandlas. Ridsporten är verkligen inte för alla tyvärr... Det är enorma summor pengar man måste ut med varje månad när man har häst! Jag ringde försäkringsbolaget och kollade och bara försäkringen kommer att kosta 1700 kr per månad. Sen tillkommer stallplats, mat, skor, hovslagare, träningar, tävlingar, inköp av saker till häst och ryttare, inköp av transport och underhåll av den mm. Bara att göra det helt enkelt och tänka att mormor och morfar hade velat detta för H och gärna är med och sponsrar... Den ponny vi har hittat är kusligt lik min systers ponny i huvudet och blicken och även i storleken! Håller nu alla tummar för att den ska vara frisk och gå igenom besiktningen, annars vet jag inte vad jag gör.

Idag hade vi för en gångs skull en hästfri dag och hade bestämt oss för att åka in till Lund för att äta lunch och gå på bio. I natt väckte O mig och hade ont i halsen och han var rejält hängig så han kunde inte följa med. Det var främst för hans skull som vi skulle gå på bio men nu ville han att vi andra skulle gå medan han stannade hemma. Jag sa förstås att jag skulle vara hemma med honom men det ville han inte och jag kände att det inte spelade så stor roll eftersom han ändå bara skulle vila i sängen eller spela. Succén med Fortnite håller i sig och han har haft så roligt med olika kompisar i veckan! Igår hade han en kompis här på eftermiddagen - ingen han har lekt med innan men de leker i skolan och det var kompisens pappa som kontaktade J och frågade om O ville leka. Kryss i taket! Idag var en annan kompis här och ringde på men det gick ju tyvärr inte att leka idag. Igår var J och jag och hämtade nya stolar till vardagsrummet och en soffa till O:s rum. Idag bar vi upp soffdelarna och skruvade ihop den och det blev jättebra i O:s stora rum som hittills mest bestått av säng, bokhyllor och ett golv med massor av lego. Nu blev det ett vardagsrum i rummet och på onsdag beger vi oss till Ikea och kompletterar med lite olika möbler för att det ska bli riktigt bra. H städade hela sitt rum (under stora protester) eftersom hon ska ha fyra kompisar här imorgon när vi jobbar.

Dags för sängen - en fullspäckad vecka väntar! Lov får jag ha någon annan gång... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar