tisdag 19 april 2022

Tonårsföräldrar!

Vår allra finaste H fyllde 13 år igår! Vi påbörjade firandet redan i lördags med släktkalas och firade både henne och påsk. Så kan vi göra de år påsken är sen och det är väldigt smidigt. Hela släkten var på plats och det blev en bra kväll med glada och nöjda barn. Som vanligt massor med fix innan men det är ändå ganska lätt när det är påskmat som ska serveras. I söndags hade vi en återhämtningsdag och det behövdes verkligen. J och jag har motat en förkylning med ipren och coldzyme hela påsken eftersom det inte var läge att bli sjuk just nu men det tar på kroppen eftersom den inte är på topp.

Hela veckan har vi kämpat hårt för att ro i land ett ponnyköp och en leverans av densamma på H:s födelsedag. I onsdags var det dags för veterinärbesiktning och jag måste erkänna att jag sov dåligt natten innan. Jag orkade inte tänka på om ponnyn inte skulle gå igenom... Barnen trodde att jag var på jobbet under förmiddagen men det var jag bara under en halvtimme på morgonen och sedan åkte jag till veterinärkliniken. W skötte sig hela tiden och klarade alla test och även röntgen. En stor lättnad och tårar från både säljare och köpare! Vi var överens om pris och leverans så jag åkte direkt från kliniken till en hästaffär för att köpa ströpellets till boxen och saker som ponnyn behöver i hage och stall. J köpte material till staketet och var i stallet i fredags och fixade en ny hage under förevändning att detta var den enda dag som han och stallägaren kunde samtidigt. H fick veta att vi skulle besiktiga den 29 april, eftersom det var den tid som jag först fick när jag kontaktade den klinik jag helst ville anlita. Hon hade en nedräkning till sin födelsedag och en nedräkning till den dagen. Vi berättade bara för ett par enstaka personer för att risken att försäga sig skulle minimeras. I torsdags var jag på en inköpsrunda för att ordna ytterligare saker som behövdes direkt vid W:s ankomst.

Igår var så dagen här! Vi inledde med sedvanlig uppvaktning och frukost på sängen och H blev glad för många hästrelaterade presenter, en ny telefon och en ny kavaj, som hon visste om men som jag hade bytt knappar i så att den blev lite finare. Förmiddagen gick åt till att förbereda brunch för H:s gudföräldrar som kom klockan 12. Vädret var fantastiskt så vi kunde äta ute och inte riskera att de skulle bli smittade av vår förkylning. Barnen lekte på ovanvåningen när vi såg bil och släp rulla in på granngatan, helt enligt planen. Vi kallade på H och sa att det kom mer folk och att hon skulle gå ut. Hon blev så överraskad, nästan chokad, och grät av glädje när hon insåg att det var W som kom! Hon fattade ingenting först men efter att vi hade intygat att han hade kommit för att stanna var hon så glad och lättad. Vi sa hejdå till gästerna, som var glada att de hade fått bevittna händelsen, bytte om och åkte sen ut till stallet. W lastades av, gick en liten runda på ridbanan och sedan släppte vi honom i hagen. Han är inte van att gå på gräs och var väldigt nöjd över en hel hage full med gräs. Vi fick massor av saker som vi lastade av och sedan var det dags för familjen att ta farväl i lugn och ro. De var så klart jätteledsna även om de tyckte att det kändes bra med oss som nya ägare.

Vi åkte hem, bytte om snabbt och fortsatte till den fonduerestaurang som vi brukar äta på när H fyller år. De har haft stängt under pandemin och öppnade för ett par veckor sedan så det blev ett kärt återseende. Efter att ha ätit tårta i flera dagar var vi inte så sugna på efterrätt utan åkte direkt till stallet när vi hade ätit klart. W hade kommit in i sin box och verkade trivas bra trots sin sura lilla granne B. I morse fick vi rapport att han hade tagit en morgongalopp i hagen och när jag kom ut vid lunchen hade han knappt rört morgonhöet utan bara ätit gräs. Han blev mäkta missnöjd när jag stängde av större delen av hagen eftersom det inte är bra med för många timmar på gräs i början men fann sig snällt efter ett tag. H fick vara hemma från skolan idag och smälta allt som hände igår och hon cyklade själv ut i stallet och mockade och gjorde höpåsar. I eftermiddags åkte vi ut tillsammans och pysslade med både W och B. H red B och jag ledde W bredvid - eller egentligen före eftersom han var ganska mycket snabbare. Han var lite nyfiken och spänd men lugnade sig snabbt. I morgon blir det nog en promenad till ridklubben för att kunna rida på en bra bana.

Ett händelserikt lov med en sjuk O som inte gjort så många knop, H som var modig och tog hål i öronen i fredags och jag och min syster som tillsammans med vår moster äntligen har fördelat det silver och guld som vår moster och mamma ärvde 1984 när vår mormor dog och som borde ha varit fördelat för länge sedan. Vår moster fick hem allt till sig för några veckor sedan och hade varit och värderat det. Själva delningen av sakerna är ett kapitel för sig som vi kan ta en annan gång... Egentligen tillföll ju allting mig och min syster eftersom det fanns förvarat hemma hos mamma när hon gick bort men vår moster har vakat över detta och frågat efter det massor av gånger. När vi hade valt det vi ville ha (efter att vår moster och våra kusiner hade tingat det de ville ha) och räknade ihop de sakerna, "övertrasserade" vi vår del med 200 kr (av drygt 27 500 kr) och tänkte att det kanske inte spelade så stor roll men det gjorde det minsann! "Orka", som H hade sagt... Med tanke på att allt egentligen var vårt kunde man tyckt att detta inte spelade så stor roll men det gjorde det. Jag erbjöd mig att swisha men har ännu inte gjort det. Suck! Detta var det sista vi hade kring mammas saker om man inte räknar med det som bara var hennes och som jag och min syster behöver få värderat och dela mellan oss. Det ska dock inte ta 35 år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar